Švietimo kokybinė raida lemia naujų požiūrių į mokymą atsiradimą. Lietuvoje jau siekiama įgyvendinti mokymosi visą gyvenimą principą. Mokymą vis labiau pakeičia savimoka, saviugda. Į ugdymo procesą vis labiau įsilieja kompiuteriai, specialios mokymo programos, žaidimai, treniruokliai. Pasaulio masto psichologinių testų kūrėjo H.Aizenko nuomone vienas kompiuterio privalumų yra tai, kad jis leidžia kiekvienam besimokančiam judėti pirmyn tuo greičiu, kurį lemia jo protinių procesų sparta bei asmeniniai bruožai, auklėjimo ypatumai, įgimtos savybės ir t.t. Versti visus moksleivius judėti pirmyn vienodu greičiu, kaip tai neišvengiamai atsitinka naudojant įprastus mokymo metodus, nėra pats geriausias būdas. Jis sukelia sunkumų tiek sumaniausiems, tiek ir lėtai mąstantiems mokiniams. Praktika patvirtinta, kad labai gabus studentas sugeba per dvi dienas (!) išmokti kompiuteriu užprogramuotą vienerių metų matematikos kursą.
Pasaulyje apstu įvairių kompiuterizuotų treniruoklių ir testavimo programų, dauguma kurių yra specializuotos tam tikriems mokymo dalykams. Strateginės savivaldos institutas (iki 2002 Sociologo S.Paulausko mokslo konsultavimo įmonė) 1995 metais sukūrė ir nuolat tobulina universalų kompiuterizuotą treniruoklį Saviugda. Jis naudojamas Klaipėdos universitete ir eilėje aukštųjų kolegijų. Dabartinė penktoji treniruoklio versija patobulinta iki galimybės kiekvienam dėstytojui, pedagogų grupei, katedrai, ar bet kuriai kitai organizacijai pačiai parengti, nuolat tobulinti ir naudoti ugdymo bei saviugdos reikmėms treniruoklį, kuriame gali būti neribotas skaičius mokymo dalykų. Ši universali programa įgalina besimokančiuosius susipažinti su klausimais ir atsakymų į juos variantais. Bandydamas atsakyti į treniruoklio klausimus besimokantysis lengviau ir greičiau įsisavina mokymo dalyką. Patikrinti žinių įsisavinimą nesunkiai galima pasiūlius tam ar kitam asmeniui išlaikyti kompiuterio egzaminą pagal tam tikrą mokymo dalyką.
Šioje virtualioje saviugdos erdvėje pristatoma virtuali treniruoklio ir egzaminatoriaus iSaviugda versija. Ji sukuria dar daugiau patogumų vartotojams.
Treniruoklio naudojimas susideda iš dviejų pagrindinių etapų: paruošimo ir vartojimo.
Treniruoklį ruošia naudoti pedagogas ar personalo ugdymo specialistas, turintis autorizuoto priėjimo į pagrindinio meniu poziciją Pedagogams slaptažodį. Slaptažodį suteikia svetainės administratorius ssi@eksponente.lt . Rengėjas gali įvesti naują mokymo dalyką, pridėti jo konspektą, suskirstyti jį į skyrius, temas ir įvesti klausimus.
Kiekvienoje temoje pedagogas gali sudaryti neribotą skaičių klausimų, nurodydamas į kiekvieną jų po keturis galimus atsakymo variantus, pažymint tą jų, kurį sudarytojas laiko teisingu. Nuspaudus + ženklą ties kiekvienu klausimu ar atsakymo variantu galima pridėti prie jų papildomą bylą, paveikslą, iliustraciją. Tai įgalina formuluoti ne vien žodinius klausimus ir atsakymus, bet ir sudaryti užduotis bei jų sprendinių variantus vizualiame pavidale.
Paruoštas naudoti treniruoklis tai struktūriškai organizuota visuma mokymo dalyko konspekto ir klausimų su atsakymais į juos. Pedagogas gali nuolat tobulinti savo mokymo dalyką.
Treniruoklio naudotojas yra asmuo, dirbantis su treniruokliu tikslu įsisavinti mokymo dalyką arba patikrinti jo įsisavinimą.
Naudotojas registruojasi treniruoklyje, įvesdamas savo asmeninius duomenis ir laisvai pasirenkamą prisijungimo slaptažodį. Šie duomenys reikalingi tik programos veikimo reikmėms ir kitais tikslais negali būti naudojami.
Naudotojas prisijungia prie mokymo dalyko pagal pedagogo nurodyta dalyko kodą. Jis gali dirbti treniruoklyje trimis formomis:
Mokantis yra galimybė išsikviesti mokymosi dalyko konspektą.
Treniruoklio ir egzamino režimuose gali būti lygiagrečiai užduoti programos veikimo parametrai:
Mokymosi metu yra rodomi saviugdos parametrai - bendras, pasirinktų, atsakytų, teisingai atsakytų klausimų skaičius, dalyko įsisavinimo laipsnis, trukmė, sparta. Teisingai atsakius, teisingai atsakytų klausimų skaičius rodomas mėlyna spalva, o neteisingai - raudona.
Atsakius į pasirinktą rinkinį klausimų programa pateikia įsisavinimo įvertinimą dešimties balų skalėje ir pataria, kaip vertėtų toliau tobulintis.
Tuojau pat galima gauti ir atsispausdinti pažymėjimą, kuriame nurodyti reikalingi atributai ir įvertinimo balas..
Protokolas padeda pasitikrinti, į kuriuos klausimus pavyko teisingai atsakyti, o kuriuos - ne.
Treniruoklis patogus ir tuo, kad yra galimybė vesti saviugdos statistiką ir stebėti gebėjimų raidą.
Mokymo dalyko įsisavinimo sparta, gilumas ir išmokimas priklauso nuo daugelio aplinkybių:
Todėl visuose treniruoklio paruošimo ir naudojimo etapuose verta gerinti jo galimybes:
Tad treniruoklio efektyvumas priklauso nuo pedagogo gebėjimų tinkamai jį paruošti darbui sudaryti konspektus ir klausimus su atsakymų variantais į juos.
Reikia pažymėti, kad kompiuterio treniruokliai vienodai ugdo ne visus gebėjimus. Geriausiai jie įgalina įsisavinti mokymo dalyko žinojimą. Kalbėjimo ir mokymo dalyko žinių taikymo gebėjimams ugdyti reikalingos atitinkamai kitos ugdymo priemonės seminarai, koliokviumai, referatų ir praktinių darbų rengimas bei viešas gynimas.
Siekiant geriau įsisavinti mokymo dalyką treniruoklio naudojimo ir tobulinimo patirtis pataria jo vartotojui laikytis tam tikro nuoseklumo:
Strateginės savivaldos institutui priklauso treniruoklio ir egzaminatoriaus iSaviugda nuosavybės teisės. Jas saugo Lietuvos Respublikos autorių teisių įstatymai. Mokymo dalykų konspektų, klausimų ir atsakymų teisės išlieka šiuos saviugdos dalykus parengusiems asmenims ar institucijoms.